Treningen gir god helsegevinst

Nå er det to måneder siden jeg fullførte årets store mål: Birkebeinerrittet 2011.

Birken fullført: Her er Birkebeinerrittet 2011 fullført for min del, og jeg fikk mye ros fra min eldste datter Eivor (6) og resten av familien. Foto: Vigdis Aure Modal

Det er moro å registrere hvor godt kroppen har hatt av noen måneders systematisk trening, og det er liten tvil: Helsegevinsten er betydelig.

I ukene etter rittet tok jeg det veldig rolig, og var nesten ikke på sykkelsetet i det hele tatt.

Hovedårsaken til det er at jeg pådro meg en betennelse i akillesen som jeg har brukt tid på å bli kvitt. Det går bedre nå, og nå kjenner jeg lite til skaden, men jeg er ekstra forsiktig i noen uker til.

KLAR FOR NY PERIODE

Hvileperioden etter Birken har gjort meg godt. Nå er jeg sulten på å starte opp en ny treningsperiode som skal bygge en solid grunnmur gjennom vinteren, slik at jeg står sterkere rustet foran neste års sykkelsesong.

Ja, for jeg går på en ny Birkebeiner-sesong. Jeg er allerede påmeldt LandeveisBirken i begynnelsen av juni, og satser alt på å få en plass i terreng-Birken i slutten av august neste år.

STOR HELSEGEVINST

Det er ingen tvil om om at treningsopplegget som personlig trener Tore Haugen la opp for meg i en tremånedersperiode fra mai til august, har hatt veldig mye å bety for meg og min utvikling.

Systematisk trening tre ganger i uken, og solid og kyndig veiledning fra Tore har gitt meg mye, både fysisk, psykisk og sykkelteknisk.

I løpet av tre måneder gikk jeg ned nesten 10 kilo i vekt, nesten utelukkende på grunn av trening og litt endring i kostholdet. Mest småendinger, som det å spise oftere (og mindre porsjoner) – og spare «kosen» til helgene.

Resultatet har egentlig vært bemerkelsesverdig positivt. Jeg har mer overskudd i hverdagene, orker mer med familien, har bedre humør og økt selvtillit. Dette merker jeg både privat – og i jobbsammenheng.

BLODTRYKKET

Da jeg i fjor sommer lovet min mor å komme i bedre form, var det blant annet fordi jeg i flere år har slitt med høyt blodtrykk og har båret noen solide kilo for mye.
Blodtrykket har vært høyt, på grensen til at jeg burde startet med medisiner. Legen rådet meg til å komme i bedre form for å få kontroll på blodtrykket.

I forrige uke var jeg til kontroll hos fastlegen min. Jeg var spent på om blodtrykket hadde endret seg – etter noen måneder med trening og bedret form.

Og vet dere hva? BLODTRYKKET MITT VAR NORMALT!

Jeg er imponert over hvor mye vektreduksjon og tilnærmet daglig mosjon over en periode har å si for allmenntilstanden min.

Til alle mine venner: jeg har vist dere at det går an å komme seg opp av sofaen og gjennomføre et mål med noen måneders intensiv trening.

Nå står vi foran en lang vinter, med alle muligheter for å komme seg ut og i form. Enten det er å spasere seg en tur, ta en tur i svømmehallen, begynne med spinning eller går på langrenn/slalåm. Samme det, bare det hjelper.

Kom igjen. Jeg sier det igjen: Kan jeg, kan alle! Litt er bedre enn ingenting.

BYGGE FUNDAMENTET

Jeg har nå fått et nytt treningsprogram fra trener-Tore som innebærer 3-4 treninger i uken ut november med ikke alt for høy belastning, i tillegg til styrketrening. Sammen med Tore skal jeg bygge et fundament som gjør at jeg kan sprenge noen nye grenser neste år.

Jeg blogger om dette utover høsten og vinteren. Heng dere gjerne på – og bli gjerne med på målene jeg setter meg for neste år!

Følg med på bloggen. Det kommer til å skje mye spennende fremover.

Garantert!

Erik

One Response to Treningen gir god helsegevinst

  1. Pingback: Birkenplass er sikret | modalbloggen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *