Tøff treningshelg – bygger grunnmur til Birkebeinerrittet

Denne helgen har vært preget av mye og variert trening. Jeg deltok i et treningsopplegg i regi av trener Tore Haugen i Holmestrand.

Lørdagen ble innledet med 75 minutter med intervallspinn i Holmestrand. Solid ledet av instruktør Tore Haugen, som også står bak kameraet på dette bildet.

Første økten var utesykling fredag ettermiddag, etterfulgt av rolig svømming i bassenget på Gjøklep i Holmestrand.

Klokken 08 lørdag var det klart for en tøff runde med spinnintervall, ledet av Tore Haugen. Vi kjørte 5 intervallrunder, og holdt intervallene på 8-10 minutter i grenseland mellom høy sone 3 og lav sone 4 (pulssoner). En tøff, men veldig bra økt! Kjente den godt i beina resten av lørdagen….

Lørdag ettermiddag var det en ny runde i bassenget. Vi fikk kyndig instruksjon av svømmetrener Carina Edberg, som viste oss svømmeteknikker, hovedsaklig crawl. For en gjeng med svømmenoviser hadde vi bokstavelig talt nok med å holde hodet over vannet, men vi lærte masse i løpet av halvannen time. Og hovedpoenget til Carina er: Skal du bli bedre til å svømme, så må du bruke mye tid i bassenget og terpe på teknikk. Svømming er super alternativ trening – og fin å bruke som restitusjon.

Jeg hoppet av treningshelgen etter fire treninger. Søndagen var jobbedag for meg, men resten av treningsgjengen hadde to gode turer på terrengsykkelen.

Takk til Tore Haugen for et flott opplegg! Veldig fin ballast å ha med seg videre i sesongen, som foreløpig ser slik ut for min del:

15. april: Holmestrand Maraton (loffe gjennom 7-kilometeren)

19. mai: Montebellorittet, Sande

26. – 28. mai: Sykle Holmestrand – Flekkefjord (Kurts Minneritt, 380 km)

03. juni: LandeveisBirken (Rena – Lillehammer)

16. juni: Farrisrunden, Larvik

04. august: Grenserittet (Strømstad – Halden)

25. august (Birkebeinerittet)

08. september: Skarverittet, Geilo (hvis jeg har overlevd Birken….;-))

 

3 Responses to Tøff treningshelg – bygger grunnmur til Birkebeinerrittet

  1. Pingback: Gi 50-øringene dine til en god sak! | modalbloggen

  2. Erik Modal says:

    Takk, Tore. Ditt opplegg har vært til STOR hjelp for meg. Nå gleder jeg meg til å gå på trening og kjenne fremgang! Mye moro i vente!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *