Sykkelpunktering og amatørfeil

I dag hadde jeg en nydelig sykkeltur fra Holmestrand til Tjøme. En tur på litt over 6 mil, med noen innlagte omveier.

Denne nydelige turen startet bra, og jeg hadde på forhånd staket ut kursen på Google Maps mens jeg spiste frokost. Alt så bra ut – på papiret.

Jeg syklet inn en vei jeg aldri har syklet før – Nygårdsveien fra Botne kirke og innover. På landeveissykkel var det ikke noe sjakktrekk, for asfalten ble etterhvert til grus, men jeg tok sjansen. Amatørfeil 1.

Det gikk som det måtte gå, med punktering etter 10 minutters sykling.

LES OGSÅ: Årets Birken-sykkel: Trek Superfly AL Elite 29

Her kommer amatørfeil nummer 2: Jeg hadde ikke med ekstra sykkelslange! Jeg gikk av sykkelen, og forberedte meg på en laaaang spasertur hjem på sykkelsko. Men heldigvis var redningen ikke langt unna. Klubbkamerat Jørn Leivestad bor rett i nærheten av punkteringsplassen, og dukket opp fra hagen og spurte om jeg trengte hjelp. Etter 10 minutter hadde Jørn skiftet slange for meg, og sørget for at jeg fikk med en ekstra sykkelslange i jakkelommen. For å være på den sikre siden, kjørte han meg ut til enden av grusveien, slik at jeg ikke punkterte igjen.

Tusen takk for hjelpen, Jørn! Du snudde absolutt en nedtur til en opptur, og resten av sykkelturen forløp knirkefritt. Neste gang drar jeg ikke avgårde uten sykkelslange og pumpe – jeg lover!

Her er Jørn «in action» under Tore Haugens grus-challenge i Holmestrand i romjulen:

Full fart på grusen.

FØLG «SYKLE BIRKEN MOT KREFT» PÅ FACEBOOK

One Response to Sykkelpunktering og amatørfeil

1. Pingback: Maratonsøndag i Holmestrand til inntekt for kreftsaken | modalbloggen