Sett deg realistiske mål

Tilværelsen som travel småbarnsforeldre krever planlegging, både når det gjelder hverdagen og trening.

Av: Erik Modal, innspill i Drammens Tidende lørdag 8. juni 2013

Forrige helg gjennomførte jeg et av sesongens to hovedmål for meg.

Jeg syklet LandeveisBirken fra Rena til Lillehammer, et 171 kilometer langt landeveisritt. Det ble en tøff tur. På forhånd meldte yr.no spredte regnbyger.

To minutter før startskuddet gikk på Rena, åpnet himmelen seg – og jeg var gjennomvåt før jeg rakk å ta et eneste tråkk. Flere timer med øs-pøs regnvær til tross, det ble en positiv opplevelse ut av det. Målet jeg satte meg på forhånd ble nådd, og jeg syklet LandeveisBirken nesten én time raskere i år enn i fjor. Slutt-tiden er isolert sett ikke det viktigste for meg, så lenge jeg forbedrer meg og føler fremgang i forhold til året før. Det er det viktigste for meg.

En av grunnene til at jeg klarte å nå målet, er fordi jeg har vært flink til å jobbe systematisk med trening gjennom vinteren. Jeg har vært opptatt av å sette meg realistiske mål.

Tilværelsen som travel småbarnsforelder krever planlegging, men tre treninger i uken klarer de fleste å presse inn med litt koordinering.

Mitt råd til deg er: Sett deg ned med kalenderen, planlegg treningene og gjør avtaler med deg selv.

Gjør noe du synes er moro og som gir deg litt puls, og varier gjerne treningene. Da er det lettere å gå løs på neste trening.

Nå er det snaue tre måneder til mitt store mål denne sesongen: Birkebeinerrittet 2013. Der er målet å knipe en god halvtime på fjorårets tid.

Hva er ditt mål for i år?

Send meg gjerne en mail: erik.modal@dt.no, eller del det på bloggen min eller på Facebook – og fortell om målet, og hvordan du vil nå det.

God treningssommer!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *