Jakter den gode motivasjonen

I høst har det vært tungt å trene, og lysten til å røre på meg noen ganger i uken har ikke vært til stede. Slike perioder er sikkert mange gjennom.

For to og en halv måned siden gjennomførte jeg Birkebeinerrittet og avsluttet sykkelsesongen 2013.

Jeg var svært tilfreds med å gjennomføre målene jeg satte meg for året, og utrolig takknemlig for alle som heiet på meg og støttet meg og kreftsaken gjennom sesongen.

For tre år siden satt jeg godt plantet i sofaen, og hadde pleiet et nært og godt forhold til nettopp dette møbelet i over 20 år. Heldigvis klarte å jeg å løsrive meg fra sofatilværelsen og komme i bedre form. Gjennom enkle grep har jeg klart å få til en livsstilsendring, der trening er en sentral del av planen.

Fram til nå har jeg klart å holde god driv på treningen. Framgangen har vært solid og jeg har hatt stor glede av å komme i bedre form og nyte en lettere tilværelse. Bokstavelig talt.

Denne høsten har vært annerledes.

Motivasjonen for å komme i gang med treningen igjen, har vært rimelig fraværende. Det har vært tungt å trene, og lysten til å røre på meg noen ganger i uken har ikke vært til stede. Slike perioder er sikkert mange gjennom.
For et par uker siden fikk jeg nok.

Jeg måtte være beinhard mot meg selv for å komme i gang med treningen igjen.

Løsningen ble å sette meg hårete mål for 2014.

Jeg kastet meg på telefonen og meldte meg på Den Store Styrkeprøven, og skal sykle distansen Trondheim–Oslo helgen 28. til 29. juni. Helt utenkelig for et par år siden. (Takk for utfordringen og dytten i ryggen, Wilhelm Varnes og resten av gjengen i Hockey Mot Kreft, kommer tilbake til dette prosjektet i et senere blogginnlegg).

Nå tror jeg det er mulig å gjennomføre, og har satt opp noen delmål på veien. For å få opp kondisjonen til Trondheim – Oslo, må jeg i gang med løpetrening. Ett delmål er å gjennomføre en distanse i Holmestrand Maraton i april, mest sannsynlig 10 kilometeren for å komme i gang med løpingen.

Målene er satt. Nå starter den tøffe jobben. Det gjelder å komme ordentlig i gang. Heldigvis har jeg flinke folk rundt meg som gir meg gode råd og tips for å komme i bedre form. Takk til gode folk rundt meg som hjelper meg videre i prosjektet.

Hva gjør du for å få motivasjon til trening og for å nå målene dine? Tips meg gjerne på e-post: erik.modal@dt.no, så håper jeg å dele tipsene med utover vinteren.

Ha noen gode treningsuker!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *