Får proff treningshjelp

Tore Haugen er mannen som skal hjelpe meg med å spisse formen frem til Birkebeinerrittet i slutten av august.

Etter å famlet litt rundt på egen hånd med sykkeltrening, får jeg nå solid hjelp til å ruste opp formen til Birkebeinerrittet 27. august.

HVORFOR SYKLER JEG BIRKEBEINERRITTET? LES HVORFOR HER.

Jeg meldte meg inn i Holmestrand Sykkelklubb i april, og har møtt mange fine mennesker der som gladelig deler erfaringer og tips med en sykkelnovise som meg.

Siden jeg er rimelig grønn på treningsopplegg, trenger jeg grunnleggende hjelp til å systematisere treningen for å oppnå best mulig resultater – forutsetningene tatt i betraktning….;-)

For noen uker siden skrev jeg en mail til Tore Haugen i Holmestrand, som har mange års erfaring som trener og motivator, blant annet innen fotball, sykling og løping. Jeg fortalte ham om opplegget mitt – hva som var motivasjonen for å klare Birkebeinerrittet.

Følg Tore Haugen på Facebook

Det tok bare noen minutter før Tore svarte meg på mailen – og han tok imot utfordringen med åpne armer. For en positiv person!

Nå har jeg syklet en god tur i terrenget sammen med Tore (og en gjeng superspreke sykkeldamer). Der fikk jeg mange gode tips og aha-opplevelser om sykkelteknikk, bruk av overkroppen i oppoverbakker – og hvordan få balanse i bratte nedoverbakker. I tillegg ble jeg for alvor bevisst på hvor viktig det er å tråkke riktig på pedalen – fullføre hele tråkket – i motbakker. Der er det mye energi å hente ut!

Nå skal Tore følge meg tett i månedene frem til Birkebeinerrittet. Jeg har fått et detaljert treningsprogram med tre treningsdager.

Dag 1 er terrengdag med en totimers økt i terrenget med vekt på teknikk og sykkeltrening.

Dag 2 er intervalldagen der jeg skal kjøre en økt på halvannen time (inkludert oppvarming og nedsykling. Dragene jeg skal kjøre er 4×7 minutter med 3 minutters pause mellom dragene.

Dag 3 blir i første omgang en lang fottur på cirka 15 kilometer i Botnemarka opp til Orebergvannet.

I tillegg til dette håper jeg å kunne ta en rolig trilletur til (men legger igjen pulsklokken hjemme), f eks fra Sande og til jobben i Drammen en gang i uken.

Med dette treningsopplegget skal jeg gradvis øke kondisjonen og bedre teknikken frem til Birkebeinerrittet. Etter et par uker med organisert trening merker jeg allerede resultater. Jeg holder ut litt lenger oppover litt bratte bakker, og teknikken og sykkeltråkket har blitt bedre.

Med en kapasitet som Tore Haugen på laget, føler jeg meg straks litt bedre rustet til å gyve løs på de siste to og en halv månedene det er igjen til Birken.

Jeg har fått gode tilbakemeldinger fra folk som leser bloggen og blir inspirert til å sykle litt selv. Til dere: Jeg skal forsøke å videreformidle gode tips jeg får fremover. Husk: Klarer jeg å komme meg opp av sofaen og ut på sykkelsetet, så klarer alle det. Jeg har selv opplevd at den tøffeste strekningen er fra sofaen og bort til sykkelsetet.

Kom igjen – opp og stå! Det hjelper!

Erik

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *