Anbefaling: Solid sykkelpumpe

Da jeg ordnet meg ny terrengsykkel i fjor (Diamant Apex T4), oppdaget jeg raskt at den gamle sykkelpumpen jeg hadde ikke passet til ventilen i terrengdekkene.

Den gule Pedros-pumpen var et godt valg, og er allerede brukt flere ganger.

Den nye sykkelen var levert med såkalte racingventiler, som ofte finnes på de dyrere syklene. Jeg kjøpte meg en liten håndpumpe i fjor, men det var nesten umulig å få pumpet nok luft i dekkene.

LIK «SYKLE BIRKEN MOT KREFT» PÅ FACEBOOK

Før Birkebeinerrittet kjøpte jeg to luftpatroner som jeg hadde med på turen, i tilfelle punktering. En av dem brukte jeg for å pumpe luft i dekkene i vinter.

Før sesongstarten i år bestemte jeg meg for å investere i en skikkelig sykkelpumpe med trykkmåler. På den måten kan jeg enkelt regulere trykket i dekkene ut fra hvilket underlag jeg skal sykle på. I tillegg skal jeg også sykle på landeveissykkel denne sesongen, og trenger godt utstyr.

Etter anbefaling fra Jimmy Vika hos Sport1 i Holmestrand, falt valget ned på en Pedros Super Prestige-pumpe i en synlig gul farge (samme pumpen som de bruker verkstedet hos Sport 1).

Jeg har nå brukt pumpen i en måneds tid, og er strålende godt fornøyd. Pumpen er superenkel å bruke, og displayet som viser lufttrykket er oversiktlig og godt plassert. Litt plunder å pumpe luft i små barnesykkeldekk, men med litt øvelse, går det også fint. Pumpen er solid, tåler en trøkk og er ypperlig å ha som garasjepumpe.

Pumpen anbefales, og nå gleder jeg meg til å pumpe luft i sommerdekkene på den nye Trek Superfly Elite Alu-sykkelen som står i garasjen!

Nå trenger jeg tips om hva som er ideelt lufttrykk til terrengsykkel og landeveissykkel. Noen som kan hjelpe?

 

4 Responses to Anbefaling: Solid sykkelpumpe

  1. Pål Borge Nøklegård says:

    Den generelle reglene for dekktrykk på terrengsykkel er vekt/2. Dersom du synes trykket er for høyt tar du ut litt. Slik fortsetter du til du føler at dekket fortsatt sitter godt i terrenget. Når det begynner å slippe i svinger har du dratt den litt for langt. Husk jo mer terreng jo lavere trykk.
    Kjører du slangeløst kan du gå enda lenger ned i trykk. Jeg på 82 kg har vært helt nede i 20-25 psi på blåsti, slangeløst. På Terrengsykkelrittet har jeg rundt 30-32 psi, som kanskje er det rittet i Norge med mest sti.

    Landeveien aner jeg ingenting om, men vil vel tro at det gjerne ligger rundt 100-120 psi. Er det det ikke slikt at jo hardere jo bedre som gjelder på landeveien?

  2. Tore Haugen says:

    Fin sak Erik, nå kan du pumpe til den store Medaljen-men hør på de kloke ord fra Pål, i tillegg må du finne din egen "trykkskala" avhengig av underlag/dagsform, det må du prøve/feile litt rundt.

  3. Erik Modal says:

    Pål: Takk for gode tips, jeg var ikke klar over tipset om dekktrykk terrengsykkel=vekt/2 – det skal jeg prøve. Egentlig greit å ta utgangspunkt i et trykk og justere det nedover – og selvsagt variere etter forhold. Kjører med slange, og har kjørt godt med trykk i nå som jeg er mye på asfalt…

    Tore: Her er det åpen pumpestasjon hvis du trenger luft på vei opp i Botnemarka….;-) Så håper jeg å finne en god skala å gå etter!

    Takk for gode tips fra dere begge, godt å få hjelp av erfarne "fjellfolk"…

  4. Pingback: Tester ny hjelm: Bontrager Oracle | modalbloggen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *